28.04.2012

Ciasto czekoladowe z cukinią wiosenne

Moja ukochana Anulka leciała ostatnio do Stanów z misją specjalną: przywieźć mi pismo z przepisami na wypieki. Pewnie, że można znaleźć na blogach, ale ja chciałam móc przeglądać, kartkować, dopisywać notatki. Ania sprawiła się najlepiej jak to możliwe: dostałam przepiękne wydanie specjalne Taste of Home: Baking Favorites (April 2012). Mnóstwo, mnóstwo inspiracji, aż nie wiadomo, od czego zacząć. Postanowiłam więc upiec ciasto, które brzmi nieprawdopodobnie, czyli czekoladowe z dodatkiem cukinii. Z dedykacją dla Ani: żeby nigdy, ale to nigdy nie zmieniała swojej fantastycznej energii życiowej, którą karmi tyle osób dookoła. Ale gdyby... gdyby kiedykolwiek potrzebowała pocieszenia albo miała ochotę na słodkości - zawsze, zawsze jestem dla Niej :)
Teraz o cieście. Dokonałam w przepisie modyfikacji, zawsze to robię :) Ciasto jest nieprawdopodobne. Czekoladowe, aromatyczne, mięciutkie.  Cukinii wbrew przewidywaniom w ogóle nie czuć ani nie widać (obrałam ze skórki), ale nadaje ciastu taką wspaniałą wilgotność. 


Przygotowujemy:
1/2 kostki miękkiego masła
3/4 szklanki cukru (dałam brązowy)
1/2 szklanki oleju rzepakowego
2 jajka
1 łyżeczka ekstraktu z wanilii (lub cukier waniliowy)
1/2 szklanki mleka 2%
1/2 szklanki maślanki (dałam całą szklankę jogurtu naturalnego)
2 i 1/2 szklanki mąki pszennej
3 łyżki ciemnego kakao
1 łyżka kawy rozpuszczalnej (moja innowacja)
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki soli
2 szklanki startej młodej cukinii
1/2 szklanki kropelek czekoladowych lub 100 g posiekanej czekolady


Rozgrzewamy piekarnik do temperatury 170 stopni. Miksujemy masło na puch, dodajemy olej i cukier i dalej ucieramy. Wbijamy po jednym jajku, za każdym razem dokładnie miksując masę, dodajemy wanilię. Oddzielnie mieszamy mąkę z proszkiem do pieczenia, sodą, kakao i solą. Suche składniki dodajemy do masy po trochu i miksujemy. Na końcu mieszamy łyżką z cukinią. 
Przekładamy ciasto (jest dość gęste) do natłuszczonej i leciutko wysypanej mąką formy (u mnie prostokątna 16x21 cm). Posypujemy posiekaną czekoladą lub kropelkami. Pieczemy około 45 minut (do suchego patyczka).



1 komentarz:

  1. Wspaniałe ciasto! Wygląda bardzo smakowicie! pychota! uwielbiam ciasto z cukinią, też jedno robię i to dość często, nigdy się nie nudzi!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...